Érdekes GVH határozatra bukkantam. Mitől is érdekes? Részben tartalmától, részben az elmúlt 10 évben történt változások miatt.
Részletek:
"A hivatali eljárás annak feltárására indult, hogy a vélhetően a Budapest strand- és gyógyfürdő szolgáltatás területén gazdasági erőfölényben lévő eljárás alá vont vállalkozás által a 2000. évben a Széchenyi Strand- és Gyógyfürdőben bevezetett több fajta látogatási díj, illetve annak mértéke tekintetében gazdasági erőfölényével visszaélve túlzott ár megfizetésére kényszeríti a fogyasztót."
HATÁROZAT: "A Versenytanács az eljárást megszünteti."
"A hivatali vizsgálat megállapította, hogy a fürdőszolgáltatási tevékenység díjai a szabad árformába tartoznak, az eljárás alá vont a díjakat évente két alkalommal, mégpedig a szezon kezdetén, valamint a szezon végén, tehát általában évente májusban és októberben határozza meg. A szolgáltatási díjak kialakításánál a bázisévi adatokból kiindulva elsősorban a várható gazdálkodási feltételek és a jogszabályban előírt kötelezettségek teljesítésének terheit tekintetbe véve jár el."
"Az eljárás alá vont a Széchenyi Köz- és Gyógyfürdőben 2000. január 3-án változtatta meg - a jogszabályi kötelezettségekkel is összhangban - a díjkiszabás rendszerét, amikor elkészült a beléptető rendszer. Korábban napi jegyeket értékesített, ezen túlmenően a gyermekek és a nyugdíjasok kedvezményben részesültek a felnőtt jegy árához képest. Az új rendszer értelmében a belépő fogyasztó tartózkodási idejével arányos összegű díjat fizet. Ezt olymódon valósította meg az eljárás alá vont vállalkozás, hogy a belépéskor a teljes napra megállapított díjat kell kifizetni, de a tartózkodás idejéhez képest a teljes árból a megállapított díjtarifa szerint, amennyiben a fogyasztó nem veszi igénybe a teljes napi időtartamot, visszatérítést kap. Az új rendszer szerint 2000. január 3-tól a korábbi teljes napi igénybevételre megállapított 500.- Ft-os díj 1.000.- Ft-ra emelkedett, azonban 3 órás tartózkodás díja 400.- Ft, 4 órás tartózkodás díja 600.- Ft, 5 órás tartózkodás díja 800.- Ft összegben került megállapításra, mai annyit jelent, hogy az 1.000.- Ft napijegy árból a 3 órát töltő fogyasztó 600.- Ft-ot, a 4 órát a fürdőben töltő fogyasztó 400.- Ft-ot, az 5 órát a fürdőben töltő fogyasztó pedig 200.- Ft-ot visszakap. Az 5 órán túl a fürdő szolgáltatásait igénybevevő fogyasztóra vonatkozik a teljes árú napijegy. 2000. október 1-től a napijegy ára ugyan nem változott, azonban a 3 órás szolgáltatás díja 600.- Ft-ra, a 4 órás 800.- Ft-ra és a 4 órán túli igénybevétel díja 1.000.- Ft-ra emelkedett."
Azaz az időarányos díj volt a cél, 3 órára 40%-ot, 4 órára 60%-ot, 5 órára 80%-ot kellett fizetni. Eközben elkészült a beléptetőrendszer, amely remek statisztikai mérő is egyben. Így már ugyanazon év októberében megszűnt az 5 órás jegy (25%-os emelés!), 4 órára 80%-ot (33%-os emelés!), 3 órára 60%-ot, (50%-os emelés!) kellett fizetni.
Megjegyzem, ma már csak a 2 órán belül kijövő kap visszatérítést 3400Ft-ból 300Ft-ot, azaz 91%-ot kell fizet. Azaz 9 év alatt sunyi módon elkopott az IDŐARÁNYOS ELV.
Van még a határozatban egy dolog, amit nem értek:
"Az eljárás alá vont vállalkozás díjalakulása az elmúlt 5 évben úgy alakult, hogy 1996. október 1-én 250.- Ft, 1997- május 1-én 300.- Ft, 1997. október 1-én 350.- Ft, 1998. május 5-én 400.- Ft, 1998. október 1-én 450.- Ft, 1999. május 1-én 500.- Ft volt a napijegy ára. Ehhez képest a 2000. január 3-tól érvényesülő, teljes napra számított 1.000.- Ft 50 %-os áremelést jelent."
Ha 1999-ben a napijegy 500 Ft és 2000-től 1000 Ft, akkor az miért 50%-os emelés? Három darab hivatali Dr. személy is aláírta pedig!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.